F-Rallisarja

Uutiset

Kohtalonveljien seikkailut Etelä-Savossa


20.02.2020

Pimeys ja lumisade hankaloittivat matkan tekoa, mitä pidemmälle kisa eteni. (Kuva Toni Ollikainen)

 

Mistähän tämän seikkailun alkaisi? Eilen ajettiin F-Rallisarjan avausosakilpailu Kangasniemellä. Lähdettiin pitämään hauskaa, ja ajamaan ongelmatonta kilpailua, koska auto toimi täydellisesti edellisviikonloppuna ajetussa Pihlajakosken harjoituskilpailusta.


Menomatka sujui ongelmitta. Ilmoittautuminen sekä katsastus myöskin, mistä muuten erikoismaininta, katsastuksessa neuvottiin ja ohjeistettiin, mutta erittäin asiallisesti. Täydet pisteet katsastusporukalle.
Katsastuksesta lähdettäessä alkoi ongelma, auto ei meinannut pysyä käynnissä, eikä reagoinut kaasupolkimen painallukseen, niin kuin kuuluisi.
Ongelmaa tutkittaessa ilmeni, että vika on kaasuläpänasentoanturissa. Anturi kalibroitiin uudestaan, ja saatiin toimimaan kohtuullisesti. Kiitos tässä kohtaa Powerbyten Janne Näräselle.

 

EK1
Ykkös pätkälle lähdettäessä puhuttiin, että sen verran kauan edellisestä rallista, ja pätkä on varsin lyhyt, joten ei urheilla, vaan ajetaan varmasti läpi... Ei mennyt ihan niin.
Ehkä noin viiden roikkumisen jälkeen tie kuitenkin loppui kesken ns. Huuhkan paikassa. Suoritus oli alusta loppuun matkustamista, ja kenties pitkähkö ajotauko näkyi. Aikaa ulosajossa kului n 35 sekuntia ja sijoitus 24.

Katso tästä video
Maaliin päästyämme huomasimme, että vesiletkuun on tullut reikä, ja näin ollen moottori hukkasi jäähdytysnestettä suhteellisen runsaasti. Edessä vielä kaksi pätkää ennen huoltoa, joten kaikki autosta löytyvä juomavesi tuli nyt hyötykäyttöön. Ja väheni ehkä myös katsojien. Kiitos Pate Ö, Jukka J ja kumppanit.

 

EK2 ja EK3
Varmaa, ja maltillista ajoa, lämpöjä tarkkailen mitkä hetkittäin varsin korkealla kävikin. Kuitenkin tauolle selvittiin.
Tauolla olimme saaneet hinattua sijoituksen luokan kakkoseksi, sekä yleiskilpailun viidenneksi, ero kärkeen oli 14,9 sekuntia. Josko sittenkin pystyisi voittamaan?

 

Tauolle mennessä yleiskilpailusijoitus noussut avauspätkän 24. sijalta kuudenneksi (Kuva Heikki Malinen)

 

EK4
Reilu pohja-aika, jonka ansiosta sijoitus nousi jo luokan kärkeen, sekä yleiskilpailun kakkoseksi, vain 3,9 sekuntia kärkeen. Kaikki näytti hyvältä, vaikka auto edelleen sammui risteyksiin jarrutuksissa.

 

EK5
Pimeys, sankka räntäsade sekä kamalassa kunnossa oleva tie, lisättynä taivaaseen näyttävillä lisävaloilla, oli yhdistelmä mikä ei maistunut, ja pätkä olikin ylivoimaisesti huonoin suoritus koko päivänä. Sijoitus tipahti luokan kolmanneksi, sekä yleiskilpailun neljänneksi, joskin ero kärkeen oli vain 6 sekuntia, joten usko voittoon ei horjunut.

 

EK6
Nyt oli vähän tekemisen meininkiä. Päätettiin, että se voitto otetaan tänään. Alku sujuikin hyvin, joskin alkuosalla ollut tuplahyppy aiheutti hieman sydämentykytyksiä, kun auto tuli alas vasta tasamaalle.
N. 3-4kilometriä lähdöstä oikea etupyörä osui monen kanssa kilpailijan tavoin urassa olleeseen kiveen. Seurauksena oli totta kai tukivarsi mutkalle, rengasalkoi tyhjentyä. Tästä seurauksena erittäin huonosti kääntyvä auto, mutta käsijarrun avulla pystyttiin vielä taistelemaan. Kun matkaa maaliin oli n. 7km, rengas tyhjeni täysin. Mutta perkele ei luovuteta, vasemmalle kääntyviin mutkiin joutui hieman ottamaan pois. Neljä kilometriä ennen maalia, suoralla tiellä, vitosvaihteella ajetussa sillan ylityksessä sitten kaikki oli ohi. Tyhjä rengas katkesi, ja totta kai lukitsi etupyörän, joten veljistä tuli kerrasta matkustajia. Auto poistui tieltä suhteellisen kovasta vauhdista, mutta onneksi ei osunut mihinkään kovaan, ja vauriot jäivät lähinnä kosmeettisiksi.. Mutta tulihan yritettyä. Olisi tietysti voinut tyytyä kohtaloon, ja ajaa varmasti sijoille ynnä muut, mutta se ei jotenkin istu ajatusmalliin. Nyt kaaduttiin saappaat jalassa.

Katso tästä päätöspätkän kommellukset

Kiitokset hienosta kilpailusta järjestäjille, kelille ei kukaan mitään voinut, ja se oli sama kaikille. Kiitokset myös hyvästä työstä huoltomiehet Vipe, Juha ja Hitasenmarko.


Nyt mietitään hetki, mitä tehdään Jämsän kisan kanssa, tuntuu, että vaikka mitä tekisi, ja vaikka osa ongelmista on itseaiheutettua, niin joskus voisi myös onnistua.... Eikä jäänyt myöskään yhtään ajokelpoista rengasta Jämsää varten.


Toki positiivista on se, että moottori, voimansiirto sekä vetolaitteet pelaa hienosti. Ja vauhti piisaa kyllä kun vaan onnistuu

 

Loistavaa duunia tekniikan lajipäälliköltä, kun hän oli jalkautunut rahvaan sekaan kyselemään uudesta Y-ryhmästä, näin se homma kuuluu mennä.


Takaisin uutisiin