F-Rallisarja

Uutiset

Liperit kaulaan ja ladulle – Pasi ”Pastori” Valkonen jälleen mukana


05.01.2018

Liperit kaulaan ja ladulle – Pasi ”Pastori” Valkonen jälleen mukana

 

”20 vuotta rallin parissa pikkupoikamaisella innostuksella” kuvaa hyvin Pasi ”Pastori” Valkosen innostusta ralleihin, ajamiseen ja kilpurin rakenteluun. Ura kilpa-autojen kabiinissa alkoi kartanlukijana Tähtihovi- rallissa Heinolassa talvella -97, jo edesmenneen Tomi Parviaisen kartturina. Varsinainen siirtyminen ykkösohjaajaksi tapahtui vuonna 2006 Turengissa Black Rocket- rallissa. Vuonna 2007 alkoi aktiivinen F-rallisarjan kiertäminen, jota onkin nyt takana 11 kautta ilman että yhtään kilpailua on jäänyt starttaamatta. Uralle mahtuu kaikkiaan 203 kilpailua kartturina, hieman yli 200 kilpailua ykkösohjaajana, 31 rallisprinttiä ja parikymmentä keikkaa nolla-autotehtävissä.

 

Menneelle kaudelle Pasi Valkonen siirtyi ajamaan F-rallisarjaa Senioreissa. Kauden suhteen ei asetettu isoja tavoitteita, ikää on Senioreihin vielä sen verran vähän, että ikähyvitystä tulee vain niukasti. Sijoituksellisesti kesäkausi sujui talvikautta paremmin ja päätösosakilpailussa Lapualla Lahden UA:n kaksikko Pasi Valkonen – Maria Tolvanen ajoivat Toyota Starletin yleiskilpailun neljänneksi. Tällä sijoituksella lopullinen sarjasijoitus oli viides.

Kokeneella kuljettajalla tulevaan kauteen istahtaa kartanlukijaksi enemmän järjestelypuolella toiminut Tullan UA:n Taina Tarkiainen. Pasin kyydissä onkin vuosien varrella ollut monia verrattain vähäisen kilpailukokemuksen omaavia karttureita lajiin oppimassa.

 

Jos on mies toiminut monelle mentorina lajissa, tunnetaan hänet myös siitä, että kavereita ei jätetä pulaan. Apua rakenteluun, renkaiden vääntöä vanteilta ja vanteille ynnä muuta on vuosien varrella annettu lukemattoman monille.

 

 Välillä tulee ruttuja.

 

Ouninpohjasta uuteen nousuun
Yhtenä vuoden kohokohdista teamissa on ollut vuosittain Neste Rallyn yhteydessä ajettava Vetomies-kilpailu. Vuonna 2017 kilpailuun lähti kartanlukijaksi Orimattilan UA:n Marko Hovatov. Nousujohteisesti sujunut kilpailu päättyi kuitenkin neljännellä erikoiskokeella Ouninpohjassa rajusti.
– Vain parisataa metriä ennen Mutasen risteystä lähdettiin nypyltä matkustajaksi miltei täydestä vauhdista. Volttisarja päättyi jokeen ja auto meni melko lohduttomaan kuntoon, kertaa Pasi tapahtumia. Jo seuraavana päivänä alkoi kilpajuoksu kalenteria vastaan, olihan seuraavaan F-rallisarjan kilpailuun vain 5 viikkoa aikaa. Korinvaihto olisi edessä, eikä aikaa ollut hukattavaksi hetkeäkään. Varakorina toimineeseen aihioonkin piti ensin vaihtaa keulapala ennen kuin varsinainen tekniikan siirtäminen pääsisi alkamaan. Ulosajossa myös tekniikka moottoria myöten oli saanut kolhuista osansa. Sinnikkyys palkittiin, uusi auto oli Virolahden kisassa lopulta mukana ja moitteettomasti toimien. – Pisimmät unet viiden viikon aikana oli neljä tuntia. Kyllä auton moitteeton toiminta oli paras palkinto niin itselleni, kuin myös kaikille ketkä jollakin tavalla apuna rakentelussa olivat, huokaili Pasi menneen kauden lopussa ja jatkoi, Jarno Junnilan Uudenkaupungin Äffässä ruttaama kori haettiin Kolehmaisen Joonakselta heinäkuussa 2016. Rakentelemaan siis alettiin pakon edessä kuitenkin siis vasta elokuussa 2017.

 

Vuonna 2018 toisenlaista historiaa

Kauden 2018 tavoitteet Pasilla on pyrkiä samaan tulokseen kuin kaudella 2017. Pasi on vanhan liiton miehiä ja ilmoittautui Senioreihin klassikko-puolelle, ilman nuotteja matkaan siis. Myös Original-Cupiin auto on käypäinen, onhan moottorissa vanhanaikaisesti vain 8-venttiiliä ja kaasarit. – Tykkään kyllä ajaa nuotistakin, mutta F-rallisarja on itselleni nimenomaan nuotittomuuden takia luonut sädekehänsä ajatuksiini. Ruiskut kuuluvat paloautoihin, joten kaasuttimien käytöstä ei luovuta, virnuilee Pasi.

 

– Tällä kaudella tehdäänkin itselleni uudenlaista historiaa, nimittäin jo ennen kauden alkua on tiedossa, että Kiteellä ei olla mukana. Erittäin pitkäaikainen ystävä menee samana päivänä naimisiin ja olen Bestmanina. Takuuvarmaa on, että AT:tä ei alttarilta oteta, veistelee ”Pastori” lopuksi.

”Pastori”-lempinimi muuten sai aikanaan alkunsa miehen matkiessa Erkki Saarelan Soitinmenoissa näyttelemää Pastori Silliä. Hiljalleen lempinimi jäi monille puhuttelunimeksi, joka on seurannut matkassa pitkälti yli 20 vuotta. Otsikossa käytetty latu-sana sopii niin ralliin, kuin Pasin nuoruuden kilpaharrastukseenkin, joka oli hiihto.

 

Pasin menoa voit seurata myös facesta: Pasi Valkonen Racing Team.

 

Mukana matkassa:
Automaalaamo S.Nyström, Cartec, TT-Teippi, Esatech, Etra Megacenter, Lahti, Killen Autokorjaamo, Lahden Auto- ja muovikorjaus, Liukkosen Pultti Oy, Franginkari, Lahden Autotekniikka, phcaravan.fi, Nipan Best Service, Keinuhonka.fi, Lahden Autolasikeskus, Taksi 1 ja 51, ”Haappis”, ”Kepo”, sekä kummipoika Patrik.

 

Pääkuva: Pasin Starletti on saanut uuden lookin sponsorinsa TT-Teipin käsittelyssä.

 

Teksti: Jani Seppälä


Takaisin uutisiin