F-Rallisarja

Uutiset

Markus Hellström vääntää rattia työkseen ja harrastukseen


09.11.2017

Salon UA:n Markus Hellström otti viime vuonna maukkaan Uusikaupunki Rallissa.

– Kävimme tiukan kisan Salmisen Teron kanssa. Ero maalissa oli 0,7 sekuntia eli turhaan ei rehkitty, naureskeli Hellström. Kauden 2016 loppupisteissä Hellström oli Salmisten (Tero ja Petteri) jälkeen kolmas.

 

Tämän kauden huippukohdat osuivat Heinolaan ja päätöskisaan Lapualle. Heinolassa mollivoittoisen alun jälkeen ja hän nousi hurjalla kirillä kolmanneksi. Lapualla puolestaan hän ajoi kovien ennakkosuosikkien Henri Niemen ja Jari-Matti Tiilikan väliin kakkoseksi vain reilut viisi sekuntia voiton hävinneenä.

– Tarvitsen hyvän luoton pitoon. Jos se on kunnossa, syntyy hyviä aikoja. Heinolassa se onnistui tauon jälkeen. Lapualla puolestaan tein virheen lähtiessäni käytetyillä avauspätkälle. Käytännössä menetin voiton jo sillä pätkällä, manasi Hellström.

 

Kuluneen kauden pääteeksi Hellström oli viides vain 13 pistettä mestarille jääneenä.

– Tarjolla oli kyllä parempaa. Odotin innolla Toivakan kisaa. Alku lähtikin hienosti. Pito oli hyvä ja ajo maittoi, mutta vain kovin lyhyesti. Uskon, että olisin pystynyt siellä taistelemaan hyvistä sijoista ja sitä kautta, olisin ollut mestaruuskamppailussa loppuun saakka, arvioi Hellström ja jatkoi, hyvä päätöskisa nosti kuitenkin itseluottamusta ja antoi hyvän buustin tulevalle kaudelle.

Kaikkiaan Hellström ajoi luokkavoiton kolmessa osakilpailussa.

 

Kahden melkoisen hyvän kauden jälkeen Hellström tavoite on selvä.

– Lähden tietysti voitto tavoitteena, niin kuin kaikkiin kilpailuihinkin. Se on pirun vaikeaa ja haasteellista, mutta sitä varten minä rallia harrastan, haastan itseäni ja samalla kaikkia muita.

 

Ratinvääntöä työksi ja harrastukseksi

Hellström on paljon ratin takana.

– En ole tähän ikään (39) mennessä muuta osannut työkseni tehdä kuin ajaa autoa. Kuorma-autolla ajelen päivisin pitkin Uusimaata ja Varsinais-Suomea, jutteli salolainen.

 

– Koneet ja pärinä ovat tietysti kiinnostaneet aina, mutta kyllä se viimeinen niitti taisi olla, kun ostin Häklin Vesan innoittamana ekan ralli-auton, tonnikuusisatanen nappisilmä Ladan, naureskeli Markus.

 

 Talvikauden saldo Hellströmillä oli 44 pistettä. Kaksi kertaa tuli luokkavoitto ja kerran luokan kakkos sija (Marko Kyöstilä).

 

Miksi Markus valitsit F-rallisarjan?

– Sarjaaan lähdin mukaan juuri sen takia, että sarjan ajaminen tuntui järkevältä vaihtoehdolta yksittäisten kilpailujen sijaan. Ensi vuoden sarjaan toivon mahdollisimman runsasta osanottoa, mitä suurempi porukka on lähtöviivalla, sitä mukavammat kisat ovat tiedossa. Kova ja laaja taso motivoi aina parempiin suorituksiin. Eli kaikki vanhat kiertäjät, lopettaneet, uudet tulijat aivan kaikki, ralli on parasta kuppipenkissä, innostaa Markus kilpakumppaneita mukaan.

 

– Paljon tarvitaan tämän koko paletin pyöritykseen, siitä ei voi koskaan kiittää tarpeeksi, perhettä, yhteistyökumppaneita, huoltoporukkaa, kartanlukijoita, sekä lukemattomia muita ihmisiä ja tahoja joita tähän hommaan tarvitaan, kiitteli Markus lopuksi.

 

Markuksen menoa vauhdittavat:

Kuljetus Hannonen Oy, Jame Shaft Oy, P.J.V. Työkalutiimi Oy, RTE Motorsport/Kumho Tyres, Viiden Tähden Mattohuolto Oy, Huolto Järvi Oy, Vaihtomaailma Oy, Meriniityn Automaalaamo, Rengas Salo Oy, Osatuonti Racing Shop, Cora Keittiöt, AM-Sähkö Oy, Tmi Janne Suominen, Kesama Oy, JS Voimansiirto, Bengans Racing, Autohuolto Villanen, Mainosfix, Maankaivuu Jari Laapotti, Kuljetus Tommi Oksanen, Sälekarin Kirjapaino Oy, Maalausliike Kallio Oy, Petri Laakso, Teijun Kettiö, RA Ruskon Auto, Salon Torikaffe Oy.

 

Pääkuva:

Hellströmin kausi päättyi komeasti Lapualla. (kuva Marko Kyöstilä)


Takaisin uutisiin