F-Rallisarja

Uutiset

Nyt se alkaa F-rallisarja 2020 - Kangasniemi 15.2.2020


13.02.2020

Kangasniemellä on aina ollut kisan lunta, joskus runsaastikin. Välillä on sitä ollut myös ilmassa. (Kuva Marko Kyöstilä)

 

Kun F-rallisarjan kalenteri tehtiin vuonna 2019, kukaan ei uskonut, etteikö Jämsän JMK Rallia olisi pystytty ajamaan tammikuun lopulla 25.1. Niin vain kävi, lämpimät kelit ja sateet sulattivat jo hyvässä kunnossa olleen reitin. JMK Ralli siirrettiin ajettavaksi karkauspäivänä 29.2. ja samalla sarjan avauskisaksi tuli AL-Kangasniemen 15.2.2020 järjestämä XIX Kangasniemi Ralli.

 

Kaikkiaan tähän mennessä F-rallisarjaan on ilmoittautunut 107 kilpailijaa, joista 105 kamppailee pisteistä avauskisassa. Lisäksi F-rallisarjan yhteydessä ajetaan F-Rally Trophya, mihin on ilmoittautunut tähän mennessä 12 kilpailijaa. F-rallisarjan ja JMK Rallin ilmoittautumisaika umpeutuu ensi tiistaina 18.1.2020 klo 21.00. F-Rally Trophyyn voi puolestaan ilmoittautua koko kauden.

Lajipäällikkö Henrik Frank olosuhteisiin nähden tyytyväinen.

– Pitää olla tyytyväinen kasvuun edellisestä vuodesta. Nuottiluokassa kasvu oli suurin, mutta myös kaikki muut kategoriat menivät eteenpäin. Jokaisessa kategoriassa tullaan näkemään kovia taisteluita mestaruuksista ja uskon, että nyt olemme sarjan suhteen oikealla tiellä. Oikeastaan kaikki menivät olosuhteisiin nähden tyydyttävästi. Osallistujamäärät olisivat olleet varmasti suuremmat, jos talvi olisi edes jotenkin normaali. Nyt kisojen siirto ja päällekkäisyydet söivät aivan varmasti osanottajia. Yleisen isoon luokkaan tuli odotettua vähemmän kilpailijoita ja siellä luokkapisteet tulevat helpommin. Säännöt ovat kuitenkin lyöty lukkoon tämän vuoden osalta. Toki tämä antaa pienen edun isoon luokkaan, mutta toisaalta yleiskilpailupisteet ratkaisevat 67prosenttisesti. Pelkät luokkasijoitukset eivät vielä takaa menestystä.

Toivotaan, että te kilpailijat ja seuraajat nautitte hienosta F-rallisarjan kaudesta 2020. Osallistujien taso on huikea.

 

 Se on se paikka. Kangasniemi on tunnetaan lukuisista järvistään ja reilun 1500kilomertin rantaviivasta. (Kuva Kangasniemi)

 

Suomen kauneimmaksi kunnaksikin valittu reilun 5.000 asukkaan Kangasniemi sijaitsee Valtatie 13:n varressa, Jyväskylän (65km) ja Mikkelin (52 km) välimailla. Kangasniemi on varsinainen kesäkunta, sillä kunnan alueella on runsaasti järviä (Puulavesi, Kyyvesi, Kutemajärvi jne).  Rantaviivaa Kangasniemellä on yli 1.500 kilometriä. Kunnassa on 3 596 kesämökkiä, joten asukkaiden määrä suurenee melkoisesti kesäkuukausina.

Autoliitto Kangasniemi on rutinoitunut rallien järjestäjä, joka järjestää jonkun rallisarjan osakilpailun joka toinen vuosi. Viimeksi äffän pisteistä ajettiin vuonna 2016, silloin voittoon ajoi F-Cupin nelinkertainen mestari Tero Salminen.

 

Nuottikuskit ensimmäisinä reitille

Tänä vuonna jokaisessa osakilpailussa ajetaan kategoriat samassa järjestyksessä. Ensimmäisinä reitille lähtee kaksivetoisen nuottiluokka, joka tunnetaan nyt nimellä yksinkertaisesti Nuotti. Peräänsä se saa Nuotti 4-veto -luokan. Nuotillisten luokkien jälkeen lähtee matkaan yleinen, seniorit ja juniorit. Näiden viiden kategorian mestaruuksien lisäksi junioreissa mitellään Tulokas-Cupin voitosta. Juniorien jälkeen päästetään vielä matkaan F-Rally Trophy.

 

 Hallitseva mestari Marko Haapsaari lähtee numrolla 1 jahdattavaksi. (Kuva Marko Kyöstilä). 

 

Mestari Marko Haapsaari avaa kilpailun

19. Kangasniemi Ralliin numero 1 starttaa hallitseva nuottikategiorian mestari MHJ-RT:n Marko Haapsaari. Mestaruushan oli Haapsaarelle jo toinen, sillä vuonna 2016 hän ajoi B-juniorien mestariksi. Juuri B-junnuna Kangasniemellä hänelle ja kartturille tuli B-junnuvirhe. Aikakortti annettiin minuuttia liian aikaisin ja voitto vaihtui kolmostilaan.

– Kyllä sen kerrasta oppi, naureskeli Haapsaari ja manasi, ettei ole päässyt tänä talvena tarpeeksi testaamaan autoa ja eikä myöskään nuotintekoa.

 

Peräänsä Haapsaari saa kaksinkertainen nuottiluokan hopeamitalistin Markus Hellströmin. Hellström kävi testaamassa Kuhmoisissa uusittua alustaa sekä sekventaalilaatikkoa.

– Kaikki oli ok. Pientä hienosäätöä ja kaikki on valmiina, totesi salolainen.

Kolmantena reitille ampaisee viime vuoden pronssimitalisti Jaakko Ollikkala.

– Corolla on ollut ylipainoinen ja se on pistetty laihdutuskuurille, Ollikkala naureskeli.

 

Seuraavina viivalla ovat kahta sarjaa ajava Anssi Valkonen (myös SM2), Kimmo Linden, kaksinkertainen F-rallisarjan mestari (seniorit ja yleinen) Juha Paavilainen. sekä viime elokuussa loukkaantunut, mutta kovassa iskussa oleva Joni Hiipakka.

Sarjan yksi mielen kiintoisimmista nimistä on tietenkin moninkertainen Suomen mestari ja vuoden 2009 Vetomies Joonas Lindroos. Lindroosin piti lähteä matkaan Citikan C2:lla, mutta joutui viime hetkilllä kaivamaan tallista Bemarin. Joonaksen mietteitä voit lukea tästä.

 

Hän saa peräänsä kauteen innolla ja hyvin valmistauneena lähtevän kaksinkertaisen hopeamitalistin Samuli Nevän. Samulin viime hetken mietteet tästä.

Numerolla 10 matkaan joutuu Ilmo Lario, joka sai viikolla kuntoon Corollansa, joka puolestaan pörisee tässä. Kaikkiaan luokassa lähtee reilut 40 kilpailijaa. Mukana on mm. F-Cupin ensimmäinen kauden hopeamitalisti Mika Korhonen.

 

 F-Cupin avausvuoden kakkonen Mika Korhonen muistetaan penkalla parhaiten rajusta menosta ja korkealta kiertävästä

 Opel Mantasta. Vuoden 1995 N-ryhmän Suomen mestari tekee paluun Honda Civicillä numerola 18. (Kuva Eero Auvinen)

 

Mukana on myäs yksi kauden urakoitsijoista. Kim ”Henkka” Forsgrenilla on edessään varsinainen supervuosi, kun F-Rallisarjan lisäksi mies kiertää Suomi Cupia, sekä rallisprintin Japan Motors Cupia.

– Suomi Cupissa ollaan pisteissä toisena kahden kilpailun jälkeen. Kangasniemen avauskilpailun jälkeen joudutaan tekemään vaikea valinta, ajetaanko Karkauspäivänä Jämsässä vai Joensuussa. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi ajaa SM-sarjassa, joten siinä mielessä Joensuu olisi looginen valinta tulevaisuutta varten, mutta ei tässä vielä ole mitään päätetty, kertoo Forsgren kauden suunnitelmista.

Mikkelin jälkeen autoa on jälleen huollettu laajasti. Rankan kilpailun jälkeen laitettavaa löytyi enemmänkin.

– Kyllä joka ilta tallissa ovat valot palaneet, kun lähes kaikki kääntövarsista kuluviin niveliin meni vaihtoon.. Mikkelissä vaivanneet käyntiongelmat saatiin paikallistettua ruiskusuuttimeen, tästä suuri kiitos Pate Racingille (Pauli Paloniemi), tekijämies josta valtava apu, summaa Forsgren kuluneen viikon kiireitä.

Kangasniemen kilpailuun lähdetään luottavaisin mielin.

– Avauskisassa pyritään ajamaan tasaisesti, mutta tietenkin aina kun kypärä päähän laitetaan, voitosta lähdetään ajamaan. Sen verran kova on kuitenkin lähtölista että helpolla ei kukaan mitään saa, mietiskelee Forsgren Kangasniemen taktiikkaa.

 

 Jari Puntanen lähtee puolustamaan viime kauden mestaruuttaan. (Kuva Marko Kyöstilä).

 

Puntanen puolustaa mestaruutta Nuotti 4-vedossa

Nuotti 4WD:n mestaruuden viime vuonna valtasi tasaisesi ajanut Jari Puntanen.

– Viime vuosi oli meillä lähinnä nuottiharjoittelua. Vasta päätöskisassa saimme nuotit osumaan niin kuin pitäisi, jutteli Puntanen.

Mukana ovat myös viime vuoden mitalistit Jari Kuikka ja Pekka Karjalainen sekä Kuhmoisissa voittanut Juha Koljonen. Neljällä pyörällä raapivia on matkassa 7 autokuntaa.

 

 Viime vuonna yleisen mestaruus ratkesi vasta päätöskisassa. Nyt on vähän sellainen tunne, että niin tapahtuu tänä vuonnakin,   sen verran tasaisen kova ryhmä sitä jahtamaan.

 

Yleisen mestaruusviitta on vailla puolustajaa

Viime vuonna yleisen luokan mestaruutta juhlinut Petri Vihervuori päätti pitää välivuotta ja niinpä mestaruusviitta on vapaata riistaa.

Ensimmäisenä matkaan lasketaan viime vuoden hopeamitalisti Juha-Pekka Suuronen, joka vaihtanut menopelikseen Corollan.

– Ihan kauheasti ei ole päässyt testaamaan, mutta hyvältä tuo tuntuu, Suuronen kehui ajokkiaan.

Myös päätöskisassa parhaat pisteet rohmunnut ja pronssimitalin napannut Jussi Nordberg on mukana kirkastamassa mitaliaan.

Mitalikaksikko saa kovan ja tasaisen haastajaryhmän kiusakseen. Nordbergin perään lähtee viime vuonna sarjan parissa osakilpailussa menestyksekkäästi vieraillut Marko Häkkinen ja vuoden 2018 hopeamitalisti Teemu Kuusinen. Suurimmat ansiot ovat kuitenkin viidentenä starttaavalla Juha Högströmillä, joka on kaksinkertainen Cupin mestari.

Kuten jo mainittiin kategoriasta, tulee todella mielenkiintoinen, sillä siellä on aikaisemmin menestyneitä, vanhoja konkareita ja uusia lupauksia, kuten Ville Puumala, Matias Oksanen ja Jere Ämmälä.

 

 Seitsenkertainen seniorimestari Kari Kytölä on jälleen vahva suosikki. (Kuva Marko Kyöstilä)

 

Kytölä jälleen suosikkina matkaan

Kari Kytölä on hallinnut senioreita muutamaa vuotta lukuun ottamatta. Seitsemänkertainen mestari hakee nyt jo kahdeksatta mestaruutta.

– Viime vuonna ajoi kahta sarjaa, onneksi pystyin ratkaisemaan F-rallisarjan mestaruuden jo ennen päätöskisaa. Toivottavasti käyntihäiriöt jäivät viime vuodelle ja saadaan ajaa paremmin toimivalla autolla.

Viime vuoden kakkonen ja vuoden 2014 mestari Lasse Hirvijärvi talutta 40-vuotisjuhlakisassaan viivalle uuden ajokkinsa BMW 325i Coupen. Lue lisää tästä. Viime vuoden pronssimitalisti Pekka Ripatti ei pääse avauskisaan. Mukana ovat kuitenkin viime vuoden menestyjät Seppo Korhonen, Petri Reunanen, Kai Hukkanen ja Jyrki Sorjasaari sekä vierailemassa käynyt Pauli Junttila. Paluun sarjaan tekee Kai ”Luisu” Mäkelä ja uutena mukaan tulevat Henri Tuomisto ja Pasi Laaksomaa.

 

 Junnujen viime vuoden Eetu Kainulainen pronssimies yrittää kirkastaa mitalin väriä. (Marko Kyöstilä)

 

Kainulainen jahdattavana junnuissa

Viime kaudella juniorien pronssia ja Tulokas-Cupin hopeaa saavuttanut Eetu Kainulainen jäi junioreihin muille vauhtimittariksi, joten muut saavat kelvollisen vertailukohteen vauhdistaan.

Toyota Starletiin luottava Eetu viikkoa ennen Kangasniemen osakilpailua Pihlajakoskella Tullan UA:n järjestämässä harjoituskilpailussa.

– Pari lenkkiä, eli noin 30 kilometriä saatiin ajettua. Testi palveli tarkoitustaan, saatiin pitkästä aikaa tuntumaa piikkipyörillä ajoon.  Lisäksi autoon iskivät käyntihäiriöt, jotka avauskilpailussa olisivat olleet kiusalliset. Suuttimien johtosarjoissa ja läppärungoissa ollut vika on saatu paikallistettua ja kaiken pitäisi nyt olla kunnossa. Toivotaan että kaikki toimii ja ajetaan omaa ajoa, katsotaan sitten mihin se riittää, tuumaa Eetu Kainulainen tyynesti lähtöpaikastaan ensimmäisenä.

Kainulaista jahtaamaan lähtee viime kaudella hyvin ajanut Matias Valkonen, joka on vaihtanut kalustonsa BMW M3:een.

Seuraavana viivalla on Jarkko Kohtaniemi.

– Tänä vuonna lähdetään sarjaan löysin rantein. Ei satsata, ei puristeta, vaan pidetään hauskaa kisa kerrallaan. Ajellaan vähemmän uusilla renkailla, testataan, ja ennen kaikkea muutetaan autoa vähemmän. Ajetaan vähän niin kuin junnuissa kuuluisikin, tavoitteista jutteli puolestaan Jarkon velipoika Joni.

Kohtaniemen perään lähtee Kari-Pekka Saari, Juuso Jorvala, Eetu Myllymäki ja vuoden 2017 B-juniorien kakkonen Esa Hutri.

Tulokas-Cupissa menestystä hakee reilut kymmen kilpailijaa.

 

F-Rally Trophy tulokkaana

Tänä vuonna kilpaillaan myös F-Rally Trophyn mestaruudesta. Sarjan pisteistä kilpailevat kaikki luokkaan ilmoittautuneet. Avauskisaan lähtee 3 V1600-luokan autoa ja 9 ryhmäpeliä. Mukana on mm. Jani Laaksonen, Roope Suomalinen, Riku Rantasalo ja Toni Koskela.

 

F-Cup tiedotus

Jorma Mikkola, Jani Seppälä

 

Lue tästä Audilla ajavat Ville Aromaan mietteitä ennen avauskisaa.

 

Tässä ralli-info,

josta löydät rallipakettien myyntipaikat, aikataulut jne.


Takaisin uutisiin