F-Rallisarja

Uutiset

Pohjoisen poika Harri Kihlman Kuusamosta


07.12.2017

– Moottoriurheilu on tullut varmasti verenperintönä, kun Isä Jukka on ajellut rallia ja sprinttiä 70-luvulta asti vaihtelevasti.  Myös se, että Jukka Karjalaisen poika Henri oli samalla luokalla. Hänen kanssa aloitettiin F-cupista aikoinaan Escortilla vuonna 2001, se on osaksi vaikuttanut, että aloitin itse ajamaan, selvitti Harri Kihlman. Harri tekee kylmäkoneasentajan/sähkömiehen töitä alueella Kuusamo-Sodankylä. Lisäksi hän rakentelee erilaisia autoja muille.

– Olen 37-vuotias. Asun Kuusamossa ja perheeseen kuuluu kaksi pientä poikaa, vaimo ja Anni-koira.

 

 Hauskaa pitää olla aina. Harri ja kartturi Jyrki Tamminen. (kuva Hannu Bister).  H

 

Miksi valitsit juuri F-rallisarjan?

– Huoltomiehet/kaverit yllyttivät, että jotain sarjaa pitäisi lähteä kiertämään. Lähdin sarjaan tänä vuonna senkin takia, että tuli nuottiluokka. Jyrki Tamminen on kartturinani todella kokenut nuottimies. Niin on hyvä ajaa, kun luottamus pelaa. Lisäksi taustajoukot hommasivat kilpailukykyisen kaluston. Auto oli periaatteessa valmis auto, mutta nyt se on purettu osiksi. Kartturini sekä kaverit Meelis Hordo, Kimmo Kujala ja Hannu Bister tekevät sen auton nyt uusiksi tekniikalta ja muiltakin osin. Alusta töistä meillä vastaa Pätsi Racingin Teemu Pätsi. Hän tekee työkseen iskunvaimentimia ja aina on löytynyt auton alta huippualusta, oli alustan merkki mikä hyvänsä, perusteli Harri valintaansa ja kiitteli taustajoukkojaan.

 

 

  Harri vauhdissa Piippolassa 2016. 

 

– F-Cupissa parhaat saavutukset ovat olleet kartanlukijana veljeni Jari Kihlmanin kyydissä. Muistaakseni 2009 A-junnuissa oltiin neljänneksi nopein Mäntsälässä. Sen sijaan paras rallimuisto on kun Henri Karjalaisen kanssa olimme lähdössä ekaan kilpailuun vuoden 2001 Peurunka Ralliin. Kummankin isä-Jukat olivat huollossa. Muistan, kun Karjalaisen Jukka sanoi isälleni vaihtaessaan ennen lähtöä piikkejä alle, että jotenkin tuntuu, että nämä kinkerit eivät kauaa kestä. Ensimmäiselle pätkälle taisi tulla B-junnujen pohjat sekä kokokisan 7. nopein aika. Toisella EK:lla Escortti pyörähti katolleen, ja tuulilasi särkyi, niin ei päästy muille pätkille. Siitä se ura on sitten jatkunut, muisteli Harri aikaisempia kokemuksiaan.

 

 Perinteet jatkuvat. Siinä jo kolmannen polven rallikuski odottaa, että ikä antaa mahdollisuuden osallistua nuorten Cupiin.

 

Harri asettaa maltilliset tavoitteet ensi kaudelle ja paljastaa mukavan yllätyksen.

– Tavoitteet kaudelle ovat ehjät kisat, jotka päättyvät maaliin. Sekä hyvien kavereiden Jyrkin, Hannun, Kimmon ja Meeliksen kanssa kiertäminen ja touhuaminen kisoissa. Haastan vielä muutkin Suomi-Cupia kiertäneet kuljettajat tähän sarjaan. Ja sen verran voin valottaa, että velipoika Jari Kihlman on tulossa varmaankin sarjaan mukaan talvikauden loppupuolella.

 

Harri on myös innokas testaaja ja siihen on tietysti omat syynsäkin.

– Monet aina sanovat, että etteivät ole ehtineet testaamaan. Minä kyllä joudun sanomaan, että olen testannut ja ajanut paljon. Yleensä ennen rallia olen käynyt ajamassa 150-300km testiä. Lisäksi, jos kilpakumppanit kulkevat Kuusamon suunnilla kelkkailemassa ja laskettelemassa, niin meillä on hyvä testi erikoiskoe käytössä talvella Arctic Cross Racing Teamilla, että ei muuta kuin puhelin käteen ja Jukkaan yhteyttä numerolla 0400 385 942 ja jos testissä tulee ongelmia, niin meiltä löytyy lämmin halli, missä pystyy korjailemaan autoa. Teemu Pätsi varmasti myös auttaa alusta ongelmissa.

 

Kihlmanien menoa voi seurata netistä ja facebookista sivuluisu.com

http://sivuluisu.com/web/

https://www.facebook.com/Sivuluisucom/

 

Yteistyökumppanit: 

Jari Kihlman, Jukka Kihlman, Jussi Klemetti, Jakopalvelu Oy, Pätsi Racing, SOL-Palvelut Oy, Sivuluisu.com, Mystique Car. 

 

Pääkuva: Harri Kihlman vauhdissa Itärallissa 2015 (kuva Hannu Bister).


Takaisin uutisiin