F-Rallisarja

Uutiset

Raision UA:n kuljettajat vahvasti mukana F-rallisarjassa


22.05.2018

Kaudella 2018 F-Rallisarja koki suuria muutoksia, kun sarjaan tuli mukaan useita vuosia suunniteltu nuottiluokka ja samalla myös oma luokka nelivetoisille. Kaiken kaikkiaan sarjaan ilmoittautui lähes 130 kilpailijaparia ja Raision UA:sta mukana on 5 kuljettajaa ja 5 kartanlukijaa.

 

Nuottiluokkaan lähti kolme kuljettajaa kaksivetoisiin ja yksi nelivetoisiin, senioreihin yksi kilpailijapari ja junioreissa on lisäksi yksi kartanlukijana.

 

Talvella sarjassa ajettiin 2 osakilpailua, 20.1. Kaavin ympäristössä ajettu Koillis-Savo Ralli ja 3.3. Jämsän ympäristössä ajettu JMK-Ralli. Kesällä ajetaan vielä 3 osakilpailua, joista ensimmäisenä on vuorossa Raision UA:n järjestämä Kaasujalka Ralli.

 

Talven kuulumiset kilpailijoilta pähkinänkuoressa:

 

Mika Rantasalo – Ali-Ossi Takala:

Mika on ollut pitkään ajamatta mitään sarjaa. Viime kaudella hän kartturoi pääasiassa Lyytikäisen Pasia sekä ajoi muutaman yksittäisen rallin ja sprintin, joten kilpailuja tuli silti runsaasti. Kaudelle 2018 F-Rallisarjaan tullut nuottiluokka sai vanhan konkarin vielä innostumaan. Olihan aikoinaan tullut sanottua: ”Jos nuottiluokka tulee, niin olen mukana”. Talven aikana kilpa-autolle tehtiin perusteellinen huolto ja testiä ajettiin parin päivän verran ennen Kaavin avausosakilpailua.

Kaaville suunnattiin jo torstai-iltana ja näin ollen perjantaina saatiin nuotit tehtyä hyvin levätyn yön jälkeen. Lauantain kisa ei lähtenyt aivan toivotunlaisesti liikkeelle, ajo oli varovaista ja täyttä luottoa nuottiin ei ollut. Kilpailun lopussa pimeässä ajetut erikoiskokeet olivat vielä myrkkyä vanhan konkarin ajosilmälle. Maalissa kuitenkin tuloksena yleiskilpailun 10. ja luokan 6, joka oli ihan kelvollinen avaus.

Toinen osakilpailu Jämsässä meni pitkälti samaan malliin, kuin Kaavilla, ajo kulki hieman paremmalla atakilla. Mitään suurempia virheitä ei ajoon tullut, mutta ei siinä suuria riskejäkään tullut otettua. Maalissa voitiin todeta sijoituksen olleen kaksivetoisten yleiskilpailun 10. ja luokan 6., sijoitukset siis molemmissa kisoissa samat ja talvikauden jälkeen sarjasijoitus on 9.

Talvikaudella huomattiin, että kärki menee todella kovaa, eroa ei ole paljon, mutta sen kiriminen on todella vaativaa ja nuorilla on vaan kova vauhti. Nyt kevään aikana huolletaan kalusto ja valmistaudutaan uuteen iskuun kesäkisoissa. Mika Rantasalo Racing löytyy myös FB:sta.

 

 

Tomi Rönnemaa – Tero Rönnemaa:

Tomille ja Terolle oli alkamassa 20 kilpailukausi ja muutaman vuoden tauon jälkeen päätettiin lähteä ajamaan jotain sarjaa. Sarjaksi valikoitui F-Rallisarjan nuottiluokka. Veljekset ovat jo pitkään ajaneet pääasiassa nuotista ja lisäksi F-Sarjassa oli tiedossa paljon kilpailijoita ja tiukat taistot useiden autokuntien kesken. Talven aikana autoon tehtiin laajempi huolto ja syksyllä vaurioitunut moottori korjattiin. Ennen ensimmäistä Kaavin kisaa päästiin vielä ajamaan sopivasti testiä ja niistä jäi hyvä fiilis lähteä avauskisaan.

Kaaville suunnattiin jo torstai-iltana, samaan majapaikkaan seuratoverimme Rantasalon tiimin kanssa. Perjantaina nuotit kuntoon ja illan aikana juonittiin metkut kisapäivään. Kisa lähti sujumaan testeistä jääneen hyvän fiiliksen siivittämänä hyvin ja vauhti oli kelvollisella tasolla, kovaa kisaa käytiin Rantasalon autokunnan kanssa koko päivän ajan. Pimeässä ajetuilla kahdella viimeisellä erikoiskokeella saatiin vielä sijoitusta hieman kohenneltua ja maalissa olimme mukavasti yleiskilpailun 8. ja luokan 5.

Jämsään valmistauduttaessa testeissä tuli pieniä teknisiä ongelmia, mutta auto saatiin ajokuntoon ajoissa. Kisassa kuitenkin havaittiin heti alkuun, että auton kulku ei ollut toivotunlainen ja eroa kärkeen tuli ”suunniteltua” enemmän. Lisäksi kolmannella erikoiskokeella edelle lähtenyt kilpailijapari oli tukkinut tien ulosajonsa seurauksena ja jouduimme siinä odottamaan, jotta yleisö sai meille tien avoimeksi. Tauolla mietittiin, mitä tehdään, kun auton moottorin käynti ei ollut kunnollinen. Lähdimme kuitenkin loppulenkille ja siellä saimme rutistettu sijoitustamme hieman paremmaksi. Lopulta olimme kisan kaksivetoisten yleiskilpailussa 21. ja luokassa 12. Talven jälkeen sarjasijoituksemme on 13. Nyt laitetaan moottori kuntoon ja kesällä tavoitellaan parempia sijoituksia. Vauhtia on jo hyviin sijoituksiin, mutta Rantasalon tavoin joudumme toteamaan, että kärki menee todella lujaa. Rönnemaa Racing löytyy myös FB:sta.

 

Jarko Mäkelä – Niko Nylund

Kolmantena kilpailijaparina F-Rallisarjan nuottiluokkaan on lähtenyt Jarko Mäkelä yhdessä Niko Nylundin kanssa. Nuottikilpailut ovat kilpailijaparille uutta, kokemusta ei kuskilla ole kuin parista kisasta ja kartturilla ei ole yhtään nuottikisaa takan kauteen lähdettäessä. Lisäksi Jarko on hankkinut aiemman V-1600 luokan ajokin tilalle äffäläisen kilpa-auton ja siinäkin on vielä opeteltavaa.

Talvella Jarko ehti ajamaan testiä parin päivän verran ennen Kaavin avausosakilpailua.

Kaavilla oli lähdön hetkellä normaalia enemmän jännitystä, olihan edessä Nikon ensimmäinen nuottikisa ja autoon totuttelukin on vielä käynnissä. Kisassa ajamisestakin oli Jarkolla taukoaa 11 kk. Kilpailun pojat ajoivat läpi tasaisen varmalla ajolla turhia riskejä ottamatta. Maalissa sijoitus oli yleiskilpailun 18. ja luokan 10.

Jämsää ennen ajettiin lisää testiä ja autoa koitettiin hieman säätää sopivammaksi. Jämsän kisa meni Jarkon mielestä jo paremmin ja nuotti alkoi toimimaan mukavasti. Kilpailun loppupuolella kuitenkin auto alkoi hieman oireilla ja se häiritsi ajoa lopussa. Kilpailussa Jarko ja Niko olivat kaksivetoisten yleiskilpailussa 23. ja luokan 13. Talvikauden jälkeen kilpailijaparin sarjasijoitus on 25. Kesää kohti tavoitellen parempia tuloksia, kesällä vauhti on ollut aina parempaa.

 

Reijo Heikkilä – Reima Heikkilä

Pitkän linjan autourheilijoita ovat myös Heikkilän veljekset. He ovat ajaneet F-cupia ja aikoinaan mm. BMW M3:lla ja jo useita vuosia sitten vaihtoivat nykyiseen nelivetoiseen kilpa-autoon. Reijo on jo useana vuonna ajanut SM-ralleja, kun nuotista ajaminen kiehtoo ja ulosajoriskit ovat pienemmät. Tälle kaudelle F-Rallisarjaan tullut nelivetoisten nuottiluokka innosti Heikkilän mukaan, koska kilpailukustannukset ovat selvästi pienemmät kuin SM-ralleissa. SM-sarjan läpiajaminen vie rahan lisäksi myös selvästi enemmän aikaa ja siten valinta sarjojen välillä oli helpohkoa tehdä.

Kaaville pojat lähtivät innokkaina, mutta harmillisesti nelivetoluokkaan ei ollut ilmoittautunut montaa autokuntaa ja kilvanajoa ei suuremmin ollut tiedossa. Kilpailu läpi ilman ongelmia, vauhti ajotauon vuoksi hieman kateissa. Lopputuloksissa Heikkilät olivat yleiskilpailun 13. ja luokan 2.

Ennen Jämsää veljekset ajoivat hieman testiä, jotta vauhtia saataisiin lisää.

Jämsän kilpailuun ilmoittautui nelivetoluokkaankin jo enemmän autoja ja sielläkin oli tiedossa mukavasti kilpailua. Jämsässä kilpailu sujui jälleen ilman suurempia ongelmia ja vauhtia saatiin nostetuksi Kaavin kilpailusta. Maalissa Heikkilät olivat yleiskilpailun 7. ja luokan 5. Talvikauden jälkeen Heikkilät ovat nelivetoisten sarjassa toisella sijalla ja matka kärkeen on mahdollista kuroa onnistuneiden kesäkisojen avulla kiinni.

 

Jyrki Sorjasaari – Juha-Pekka Raessuo

Jyrki on jo pitkään ajanut yhdessä Juha-Pekan kanssa ja täksi vuodeksi pojat lähtivät jälleen ajamaan F-Rallisarjaa senioreissa. Jyrki vanhan konkarina löytää lisää motivaatiota, kun on sarja, jota ajaa ja F:n senioreissa on ollut jo usean vuoden ajan hyviä kamppailuja. Jyrki on ajanut jo niin pitkään pimeitä ralleja, että totesi vanhan olevan huono oppimaan uutta (nuotista ajamista) ja näin ollen jatko pimeässä luokassa oli selviö.

Talven aikana Jyrki huolsi oman kilpurinsa ja muiden tavoin ehti ajamaan hieman testiä ennen Kaavin avausosakilpailua.

Kaavilla kisa ei lähtenyt aivan suunnitellusti liikkeelle ja jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta pojat ottivat ylimääräistä at:ta 50 sek ikätasoitusten lisäksi. Takamatkalta pojat ajoivat kovalla kirillä, mutta matka loppui kesken ja lopputuloksen pettymyksenä yleiskilpailun 10. sija, mutta luokassa hienosti kolmas.

Seuraavaksi oli vuorossa Jämsän osakilpailu. Jämsässä tiedossa oli legendaarisia MM- rallistakin tuttuja erikoiskokeita, joten fiilis lähteä kisaan oli hieno. Kisaan JP:n tilalle tuli lainakartturiksi Nurmen Petri. Kilpailussa ajo sujui jälleen Jyrkimäiseen tapaan ja Petriltä saatiin vähän lisää yritystä. Auto toimi koko kisan ajan hienosti ja tauon jälkeisille erikoiskokeille kaksikko lähti parantamaan vielä sijoitusta. Maalissa sijoitus oli kaksikkoa tyydyttävä, yleiskilpailun 6. ja luokan 3.

Talvikauden jälkeen Jyrki löytyy sarjassa sijalta kuusi ja parempiin sijoituksiin ei ole monenkaan pisteen matkaa.

Seuraavaksi ennen kesän kilpailuja Jyrki saa kauan odottamansa paketin, kun kilpuriin asennetaan uusi sequentaali vaihteisto. Harmikseen Jyrkiltä jää kesän avausosakilpailu, oman seuran järjestämä Kaasujalka ralli, koulun valmistujaispäivän vuoksi väliin ja katseet on siirrettävä seuraavaan osakilpailuun.

 

Edellisten kilpaparien lisäksi junioreissa seuran lisenssin omistavista on Jussi Kärpijoki ollut kartturina Kim Forsgrenin kyydissä ja pojat ovat talvikauden jälkeen sarjassa hienosti toisella sijalla tasapistein sarjaykkösen Ari-Pekka Koiviston kanssa.

 

Kaiken kaikkiaan siis alkukausi on ollut varsin hyvä Raision UA:n sarjaan osallistuville kilpailijoille ja toivottavasti kesällä saadaan seuran värejä enemmän vielä mukaan kärkikahinoihin.

 

Teksti: Tero Rönnemaa

Kuvat: Marko Kyöstilä (JMK-ralli)


Takaisin uutisiin