F-Rallisarja

Uutiset

Reijo Mattila hakee parannusta sarjasijoitukseen


27.12.2018

Kauden päätöskisan jälkeen Reijo Mattila (oik) ja MIkko Vaahtio juhlivat sarjapronssia. (kuva Marko Kyöstilä)

Kaudella 2018 Reijo Mattila ja Mikko Vaahtio ajoivat tasaisesti sijoittuen kaksivetoisten nuottisarjan kolmanneksi Kosti Katajamäen ja Markus Hellströmin jälkeen. Talvella Kaavin ja Jämsän kisoissa sijoitus oli 2-vetoisten nuottisarjassa yleiskilpailun kuudes ja pikkuluokan kolmas. Kesällä vauhti parani. Raisiossa sijoitukset olivat kolmas ja voitto. Rantarallissa meni vielä paremmin sijoitusten ollessa yleiskisan kakkonen ja pikkuluokan voittaja. Kiteeltä jäi käteen "nollakisa".

– Talveen lähdimme etuvetoisella tietenkin sillä ajatuksella, että sijoitusten pitäisi olla automaattisesti kärjen tuntumassa. Mentiin tutulla kaavalla, jota olimme noudattaneet Suomi Cupissa. Taktiikka tuli sitten aikalailla parin ekan pätkän jälkeen suoraan kasvoille. Hiekkauria ei ollutkaan missään, joten jääpyörät eivät pitäneet yhtään ja turpaan tuli joka kilometri. Sarjan taso oli myös huomattavasti kovempi, kun mukana oli monta äffän kärkipään kuskia. Talven jälkeen syötiin käärmekeittoa ja mietittiin syntyjä syviä, kertoi Reijo sarjan kovasta tasosta ja talven yllätyksistä.

 

Talvikausi ei mennyt aivan niin kuin piti, siihen jäi parannettavaa. (kuva Marko Kyöstilä)

– Kesälle sitten olikin paljon enemmän kokemusta niin säädöistä kuin renkaistakin. Odotukset olivat realistisestikin korkealla. Raision kisa meni odotetusti, mutta kirrattavaakin oli, sillä jouduttiin ottamaan varman päälle, kun pistepottia piti kasvattaa talven jälkeen roimasti. Kiteen kisa meni enemmän ja vähemmän pipariksi jo kolmannella pätkällä, kun kaasuvaijeri irtosi ja takaa-ajon tappoi kahdella viimeisellä erikoiskokeella vaivannut käyntiongelma. Siitä alkoikin sellainen operaatio, jonka tuloksena vaihdettiin oikeastaan kaikki konehuoneen käyntielektroniikka. Kun vika näytti löytyvän. Kun harjoituksissa auto pelasi, niin Turun SM:ssä lauantaipäivällä vika teki comebackin. Perjantain yöpätkällä muuten kiinnitettiin auton irronnut laturikin kuusiokoloavaimella.

 

Rantarallissa Reijolla oli heti alusta alkaen ahneet linjat. (kuva Toni Ruotsalainen)

Rantaralliin Reijo lähti luottavaisin mielin, olihan ralli hänelle tuttu.

– Rantarallissa piti pysyä aivan Petteri Salminen tuntumassa, jotta sarjan kolmas sija olisi selvä. Virheisiin ei ollut varaa ja kisa alkoi paremmin kuin hyvin. Löysimme kolmosen jälkeen itsemme kisan kärjestä. Sitten ne käyntiongelmat jälleen alkoivat ja Petteri livahti ohi. Onneksi erot kuitenkin pysyivät siedettävinä ja pystyimme ottamaan kisan kakkossijan vain viiden sekunnin erolla Petterin voittaessa ja Mika Rantasalon jäädessä 10 sekunnin päähän taaksemme.

 

Tavoitteet ensi kaudelle ovat selkeytyneet.

– Voikin siis selvästi sanoa, että parannettavaa on sijoituksissa isolla kädellä, mutta onpahan jälleen yksi pokaalientäyteinen tarina kerrottavana jälkipolville. Autoon on tehty pieniä muutoksia, jotta oltaisiin kilpailukykyisempiä, kun kausi starttaa Hankasalmella. Sähköongelmakin lopulta selvisi. Talvirenkaatkin vaihtuvat kokonaan ensi vuodelle, joten niistäkin lähtökodista on helpompi lähteä parantamaan sarjasijoitusta. Toivottavasti saadaan jälleen hyvä joukko kuskeja ajamaan sarjaan, jotta vuoden päästä voidaan taas kertoa niitä tarinoita, jollaisista itsekin innostuin sarjaa ajamaan junnuja.

 

ReM Racingin mukana:

Lounais-Suomen Verkonrakennus, Koneurakointi J.Fonsell, Tammelan Tasorakennus, Benecars, Huoltomestarit, Automaalaamo Piekkala Seppo, Rengastyö Marjunen, Someron Säästöpankki, Tainan Tilit, Peltikiinni, Hydro-Osa Finland, Huolto-Osa Somero, PF-Koneurakointi, Teeriharju, Konehuolto Arto Uotila, remoteMX, Maken Kauppa ja Kuppila, Forssa Tehokansi, Asennus-Santeri, Tammelan Autohuolto, Timo Korkalainen ja Sälekarin Kirjapaino.

 

Reijo ja Mikon menoa voi seurata:

https://facebook.com/ReMRacing ja https://www.youtube.com/user/JasenR99


Takaisin uutisiin