Tasainen vääntö nuottimestaruudesta, Koljosella sauma ratkaista nelivetoiset17.08.2018 ![]() Tänä vuonna on F-Rallisarjan (ent. F-Cup) historiassa ajettu ensimmäistä kertaa myös nuottiluokat. Varsinkin kaksivetoisten luokka sai hyvän vastaanoton. Nelivetoisissa ei mukaan lähtenyt niin paljon kilpailijoita, kuin toivottiin.
Kosti Katajamäen paluu sarjakisoihin on onnistunut. (Asko Saarinen)
Kaavi Katajamäelle Suomen mestari ja WRC-kisoissakin menestynyt Järviseudun UA:n Kosti Katajamäki (BMW M3) ajoi viime vuonna muutaman kilpailun, mutta juuri nuottiluokka sai hänet palaamaan sarjan kiertäjäksi. Mestarin paluu onnistuikin mainiosti. Kun Vesa Hirvonen (BMW M3) keskeytti kakkospätkän jälkeen, ajoi alajärvinen voittoon. Lopuksi kovimman vastuksen Katajamäelle tarjosi helmikuussa 19 vuotta täyttänyt Nuorten rallicupin vuonna 2016 voittanut Laukaan MM:n Nico Valkonen Astralla. Jyväskyläläinen ei jäänyt voitosta kuin 10,2 sekuntia voittaen samalla pikkuluokan. Salon UA:n Markus Hellström ajoi kolmanneksi voittaen toisen Volvo-pilotin Riihimäen UA:n Petteri Salmisen 0,3 sekunnilla.
Rampanen Jämsän kunkku Korpilahden MK/UA:ta edustava viime vuoden nelivetomies Mika Rampanen on aina viihtynyt kotikulmillaan, eikä muuramelainen tehnyt poikkeusta maaliskuussa ajetussa Jämsän JMK-rallissa. Opel Astransa jäähyväiskisassa 29-vuotias Rampanen otti komennon jo kakkospätkällä Ouninpohjassa pitäen pintansa maaliin saakka. Avauspätkällä parasta vauhtia esitti Jämsän Joonas Lindroos, mutta hänen matkansa päättyi ulosajoon Ounissa. Kakkossijasta käytiin hurja taistelu Hellströmin ja Katajamäen kanssa. Hellström hankkiutui kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella 4,2 sekunnin eroon Katajamäestä. Katajamäki otti kiinni kahdella seuraavalla pätkällä. Matka loppui kuitenkin kesken ja Hellström otti kakkossijan 1,7 sekunnin erolla Katajamäkeen. Valkonen jatkoi hienoja otteita ollen neljäs.
Hellström ylivoimainen Raisiossa Hellström oli luottavainen vauhtiinsa jo ennen ”kotikisaansa” ja oikeassa hän olikin. Salolainen ajoi pohjat kuudesta seitsemästä mahdollisesta. Eikä edes kuutospätkän vilppilähtö haitannut menoa. – Vaikka emme saaneet vielä moottoria ihan sellaiseksi kuin halusimme, tuli voitto suunnitelman mukaan, jutteli Hellström. Katajamäki oli kolmospätkän nopein, mutta jäi maalissa Hellströmille 17,8 sekuntia. Kolmanneksi ajoi aina tasaisen varmasti ja vauhdikkaasti ajava vuoden 2013 Suomi-Cupin mestari Someron UA:n Reijo Mattila VW Golfilla.
Sarjassa löytyy niin kokeneita kuskeja ja vähemmän kokeneita. Kaiken nähnyt ja mahtavan kilpailu-uran tehnyt Mika Rantasalo on sarjassa kuudentena ja nuori Nico Valkonen neljäntenä. Tässä kaksikko poseeraa ennen kauden alkua Kaavilla. (Jorma Mikkola)
Hellström kärkeen Hellström nousi voittonsa ansiosta kaksivetoisten nuottiluokan kärkeen pisteen erolla Katajamäkeen. Pisteet 83-82 Hellströmin hyväksi. Kolmanneksi nousi Mattila (64) ohi jo avauspätkällä keskeyttäneen Valkosen (51).
Kiteellä kovat vauhdittajat Sarjalaisten kärkimiesten lisäksi mielenkiintoisia nimiä löytyy paljon. Avauskisassa hienosti aloittanut ja tämä vuonna toiseen vetomies-tittelin hankkinut Vesa Hirvonen (BMW M3) on myös mukana. Idän pikajuna tehnyt aina kovaa jälkeä kotikulmillaan. Joensuun UA:n Joni Toivanen kärsi avauskisassa tekniikkaongelmia, mutta Civicin pysyessä kunnossa vauhti oli hyvää. Suomen mestari isäntäseuran Jesse Turunen pistää varmasti sarjalaiset ahtaalle. Musta hevosen paikalle nostaisin Joensuun UA:n Mikko Nevalaisen (BMW M3), joka pisti kesäkuussa jo Vesa Hirvosen tiukoille.
Juha Koljoselle riittää maaliin pääsy mestaruuteen. (Asko Saarinen)
Koljonen kärjessä nelivetoisissa Nelivetoluokassa odotettiin Tervakosken UA:n Juha Koljosen ja Lohjan UA:n Arto Juolahden tiukkaa kamppailua mestaruudesta. Toisin kävi. Avauskisassa Juolahti (Mitsubishi Lancer E9) kärki vetoakselirikon ja Koljonen (Subaru Impreza) ajoi selvään voittoon. Jämsässä puolestaan vetoakseliriesat osuivat Koljoselle ja Juolahti oli JMK-rallin voittaja. Raision Kaasujalka-rallissa Juolahti aloitti hyvin, mutta kun tekniikka petti kakkospätkällä, ajoi Koljonen selvään voittoon. Kolmen ajetun osakilpailun jälkeen Koljonen on kärjessä 29 pisteellä. Raision UA:n Reijo Heikkilä (Mitsubishi E9) on toisena kolmen pisteen päässä. Kun Kiteellä on mukana vain Koljonen ja isäntäseuran Risto Hurskainen (Subaru Impreza), riittää Koljoselle pelkkä maaliin pääsy mestaruuteen.
Pääkuva: Markus Hellström on ajanut vahvan kauden ja taistelee kynsin hampain mestaruudesta. (Marko Kyöstilä)
Ralli-info
Takaisin uutisiin |