F-Rallisarja

Uutiset

Taso se vaan nousee nuottiluokassa – Kosti Katajamäki mukaan!


29.12.2017

Kun Kosti Katajamäen nimi ilmestyi F-rallisarjan listoille, herätti se mielenkiintoa sekä kunnioitusta. Takavuosien ralliammattilainen on varmasti hyvä mittari monelle, mutta Katajamäki on realisti, eikä pidä menestystä sarjassa varmana asiana. Alajärveläinen Katajamäki aloitti rallaamisen 1997 Ford Escort RS:llä. Kehitys oli melko nopeaa ja vuosien saatossa autokirjo onkin ollut laaja. Opel Astra, VW Polo S1600, Suzuki Ignis S1600, Ford Focus WRC, Peugeot 206 WRC ja Mitsubishi Lancer ovat ainakin autoja, millä 40-vuotias aluepäällikkö on kisaillut. Marcus Grönholmin ollessa Katajamäen taustalla aukeni ovet suuremmin ja kaluston puolesta menestyminen oli mahdollista. Näiltä ajoilta saldona on kaksi Suomen mestaruutta, kaksi SM-hopeaa ja yksi SM-pronssi. Vuosina 2004 ja 2005 hän ajoi Suzukin tehdaskuljettajana junioreiden MM-sarjaa. Sijoitukset sarjassa olivat neljäs ja viides. Parhaan sijoituksen WRC-autojen puolella Katajamäki ajoi Turkissa 2006 ollen viides. Ura jatkui 2007-2010 SM-sarjassa nelivetoautoilla.

 

 

 Kosti pisti ns. pillit pussiin vuoden 2010 jälkeen. Tunturirallin jälkeen hän  johti SM-sarjaa ja otti lopulta hopeaa.

 

Kosti Katajamäki laittoi 2010 "pillit pussiin" ajamisen suhteen. Ajokipinä ei ole kuitenkaan koskaan sammunut. Vuonna 2016 kipinä syttyi liekkeihin. Sitä ennen Katajamäki oli päästellyt suurimmat ajohalut ulos jokamiehenluokan kisoissa Sunbeam Avengerilla. 

- Hirvosen Vesa pyysi Kiteen osakilpailuun kartturiksi. Minähän menin ja hetken päästä huomasin olevani BMW:n omistaja. Mukava oli olla kyydissä, mutta en ole kartanlukija, Katajamäki toteaa.

 

Nyt takana on muutama ralli F-ryhmän kisoissa ja tuntumaa sarjan tasoon. Mitkä ovat tavoitteet ensimmäisestä osakilpailusta lähtien.

-Nyt kun nuotista ajetaan, niin kyllä minun kärkeen on tavoiteltava. Vauhti on kyllä kovaa. Sen jo tiesinkin, kun ajoin kaudella 2017 muutaman kisan. Mukana ollaan kuitenkin pilke silmäkulmassa, Katajamäki avaa.

 

Oliko nuottiluokan tuleminen syy, että lähdit sarjaan mukaan?

-Kyllä se oli ratkaiseva asia. Lapuan osakilpailussa en ollut mukavuus alueella, kun nuottia ei vierestä tullutkaan. Rohkeus ei riitä pimeeseen ajamiseen, Katajamäki sanoo.

Kartanlukijaksi lähtee monet kurvit lukenut ja värikkäistä kommenteista tunnettu Ari-Pekka Hautanen. Tämä puoli toimii ilmeisesti hyvin?

-Onneksi Pekalla on vielä virtaa riittää. Ei tarvitse ainakaan miettiä, tuleeko pyydetty nuotti, Katajamäki kehaisee.

 

 

BMW M3 on huoltoja vailla valmis viivalle, mutta miten on testien laita?

-Vähiin jäävät testit. Auto on kyllä voittajapeli. Jos kaikki toimii, niin loppu on itsestä kiinni, Katajamäki ynnää.

Katajamäki ei lähde nimeämään ketään yksittäisiä pahimpia kisakumppania, eikä pidä itsestään selvyytenä, että kokemuksesta huolimatta olisi automaattisesti kärjessä.

-Luulen, että pahoja vastustajia on paljon. Vaikka kokemusta onkin, niin oli kyllä yllätys itsellekin, miten seitsemän vuoden tauon jälkeen ranteet oli ruosteessa. Katsotaan, miten ajaminen lähtee sujumaan, Katajamäki tuumaa.

 

Teksti ja kuvat: Vesa Rauhala

 

Ajokuva: Kosti Katajamäki kävi hakemassa tuntumaa F-rallisarjaan Lapualla lokakuussa.  


Takaisin uutisiin