F-Rallisarja

Uutiset

Tengtools-rallin ratamestari Risto Pirhonen: -Haluamme järjestää rallin, josta kilpailijoille jää hyvä maku


03.08.2018

Törmäys maapalloon maksaa aina paljon. Raju mälli voi lopettaa jopa koko ralliuran.

-On selvää, että rallia seuraava yleisö haluaisi nähdä mahdollisimman paljon ulosajoja. Fakta on kuitenkin sekin, että yleisö ei koskaan ulosajojen seurauksia maksa. Ne jäävät aina kilpailijoiden kontolle.

-Meillä ratamestarityössä asiat on pyritty hoitamaan niin, että kalustoa ei mene kohtuuttomasti rikki, mutta toisaalta niin, että homma ei mene paapomiseksi.

-Tavoitteenamme on järjestää ralli, josta kilpailijoille jää hyvä maku ja joka houkuttelee tulemaan Keski-Karjalaan toistekin.

Näiden ajatusten takana on Kiteen ympäristössä 18. elokuuta ajettavan Tengtools –rallin ykkösratamestari Risto Pirhonen.

 

 

 Ykkösratamestarina toimiva Risto Pirhonen uskoo, että Tengtools –ralli täyttää tänäkin vuonna kilpailijoiden odotukset.

(Kuva Jouko Väsitö)

 

Keski-Karjalan Urheiluautoilijat on saanut viime vuosien ralleistaan kilpailijoilta paljon kiitosta. He nauttivat itäsuomalaisista pikkuteistä, joilla pääsee kunnolla testaamaan rajojaan.

-Samanlaista baanaa siellä on tiedossa nytkin. On suoraa ja vähemmän suoraa, hyväpintaista tietä, on kurvia kurvin perään, on korkeuseroa, on tien varrella mollottavaa kiveä ja kalliota, on petollista luiskaa, on nyppyä, josta auton saa lennokkaasti ilmaan ja on niitäkin ulosajopaikkoja, joista rallikansa niin kovasti tykkää, hän jatkaa.

Summa summarum: tarkkana saa kuljettaja startista lähtien olla, eikä itäsuomalaisten järvimaisemien ihasteluun jää takuulla aikaa, mikäli mielii nousta podiumille.

Erikoiskokeiden rajamestarijärjestelyt ovat Pirhosen mukaan todellista tiimityötä. Ratamestarien ja reittijohtajan lisäksi erikoiskokeiden suunnittelun on heti kättelyssä oman painavan sanansa sanonut kilpailunjohtaja Arto Pirinen.

Hän yhtyy ratamestarin ajatuksiin erikoiskokeiden luonteesta ja toteaa samaan hengenvetoon, että peruskorjausten jälkeen tiestö on paikka paikoin rallikäyttöön liiankin hyvää ja keskinopeuden saaminen sääntöjen edellyttämiin raameihin alkaa tuottaa vaikeuksia.

 

 Keski-Karjalassa kilpailunjohtaja on joka paikan höylä. Tengtools –rallin johtajana toimivan Arto Pirisen toimenkuvaan on 

 kuulunut mm. betoniporsaiden hankinta. (Kuva Jouko Väistö)

 

K-KUA on ralli rallin jälkeen saanut hyvää palautetta myös karjalaisesta vieraanvaraisuudesta.

Ennusmerkit tästä ovat olleet nähtävissä myös tämänvuotisen F-rallisarjan neljännen osakilpailun ennakkojärjestelyissä.

-Kyläyhdistykset ja monet muut paikalliset järjestöt ovat ilmoittaneet halukkuutensa olla mukana rallin järjestelyissä jo ennen kuin apua on ehditty edes pyytää.

-Tämä viestii siitä, että kylille halutaan toimintaa ja toivon mukaan se näkyy kaikille vieraillemme myös karjalaisena vieraanvaraisuutena varsinaisen kilpailun aikaan, Pirinen jatkaa.

Tämänkertainen kilpailu käsittää kuusi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 85 kilometriä. Siirtymineen ajomatkaa kertyy 258 km.

 

Rallin kilpailukeskus kaikkine huoltotoimintoineen on sijoitettu Kiteen koulukeskukseen. Myös lähtöpaikka on samassa miljöössä, kun se edellisissä ralleissa on ollut Kiteen torilla.

Yleisöä koulukeskukseen houkutellaan persoonallisella porkkanalla; kaikkien kahden makkaran ostaneiden kesken arvotaan 1.000 euron arvoinen läskipyörä.

Rallin järjestäjien harras toive on, että kilpailijoiden määrä nousisi 150 kieppeille. Järjestävä seura on jo oman haasteensa muille heittänyt; Keski-Karjalan Urheiluautoilijoista kilpailuun on starttaamassa kolmisenkymmentä autokuntaa.

 

Pääkuva: Juha Paavilainen voitti elokuussa 2015 seniorien kilpailun hurjalla ajolla. Silloin ainoastaan Vesa Hirvonen sekä Volvo-pilotit Tero Salminen ja Jaska Nuorala olivat Paavilaista nopeampia. Tulevassa kisassa Paavilainen ajaa numerolla 1. Hän johtaa yleise klassikkoa maksimipistein. (Kuva Asko Saarinen).

 

Teksti: Jouko Väistö


Takaisin uutisiin